In zo'n 80% van de Nederlandse klaslokalen is het binnenklimaat niet bevorderlijk voor de leerprestaties.
In oude schoolgebouwen, maar ook in nieuwe.

Installateurs kunnen zich dat aantrekken.
Niet omdat het vooral aan hen te wijten zou zijn dat het, bij alle technische innovatie, nog amper lukt om scholen fris te krijgen.
Er gaan in de hele keten dingen mis, en installateurs staan doorgaans ergens aan het eind.
Wel omdat zij, juist daardoor, vaak de meeste problemen op te lossen hebben — en erop worden aangekeken.

En vooral omdat zij met hun expertise het verschil kunnen maken.
Hoe? Stichting KIEN, Collin en Ruimte-OK laten daar graag iets van zien.

Vandaar dit document.
Het bevat weinig cijfertjes — daar zijn rapporten en andere bronnen voor.
Het bevat vooral indrukken en ideeën, opgedaan in gesprekken op scholen, in bedrijven en bij kennisinstellingen.
Het gaat uit van het geheel: de samenwerking tussen alle partijen in de keten, de integratie van alle aspecten.
Het is dan ook gericht op een totaaloplossing: een oplossing die een prettig leef- en leerklimaat paart aan energie-efficiëntie en duurzaamheid, toepasbaar in zowel bestaande als nieuwe gebouwen.
Dat is bijzonder ambitieus, maar we hebben een bijzonder begin.

Want frisse scholen vragen om een frisse aanpak, radicaal anders dan wat gebruikelijk is.
Een aanpak die tegelijkertijd heel natuurlijk is en waar iedereen wijzer van wordt.

Nieuwsgierig? Lees vooral verder…